Waarom Lotus tegelijk een sportwagen, wc-papier en een koekje is?


Een persoon rijdt naar de supermarkt met zijn Lotus sportwagen, om een pak Lotus wc-papier te kopen en op weg naar de kassa nog vlug een pak Lotuskoekjes in de kar te gooien, om vervolgens na het afrekenen terug met zijn Lotus sportwagen naar huis te rijden. Het is duidelijk dat ‘Lotus’ meerdere gezichten heeft, maar waarom is dit en waarom vallen de verschillende merkhouders elkaar niet aan? Wij leggen het in dit artikel even uit.


De reden waarom deze schijnbaar identieke merktekens naast elkaar kunnen bestaan, is omdat het merkenrecht onderworpen is aan het specialiteitsbeginsel. Dit beginsel betekent dat een geregistreerd merk enkel bescherming verleent voor de goederen en diensten waarvoor het merk is geregistreerd en wordt gebruikt. Deze lijst van goederen en diensten (ook wel de ‘classificatie’ genoemd) moet je altijd bij jouw merkaanvraag voegen, en deze lijst zal de beschermingsomvang van jouw merk afbakenen.


Omdat sportwagens, wc-papier en koekjes helemaal niets met elkaar te maken hebben, plegen de ondernemingen achter deze drie Lotusmerken geen enkele inbreuk op elkaar. De gemiddelde consument zullen namelijk niet in de war zijn over de herkomst van deze goederen. We weten allemaal dat Lotus Bakeries geen sportwagens maakt en dat Lotus Cars Ltd. geen koekjes produceert.



Dit is een belangrijk verschil tussen het merkenrecht en bijvoorbeeld het auteursrecht of het octrooirecht. Bij die intellectuele rechten maakt het niet uit in welke context of sector je een auteursrechtelijk beschermd werk of een geoctrooieerde uitvinding gebruikt om als een inbreukmakend gebruik te worden beschouwd.


Als je dus zelf overweegt om een bepaald teken als merk te registreren en je ziet in het merkenregister een lijst van gelijkaardige bestaande merktekens, kijk dan altijd eerst onder welke klassen deze zijn geregistreerd en voor welke goederen en/of diensten ze effectief worden gebruikt.


Eén nuance op het voorgaande moeten we wel maken: als je een merkaanvraag indient dat gelijkt op een bekend merk, en als uit de omstandigheden blijkt dat je duidelijk wil free riden van het bekende merk, of dat jouw merk het bekende merk zou kunnen schaden, dan kan je alsnog een merkinbreuk begaan. In die gevallen maakt het niet uit of je het merk indient voor compleet andere goederen of diensten.




Om te weten of jouw woord of logo al dan niet een inbreuk kan vormen op een bestaand merk, is een grondig onderzoek van het merkenregister nodig. Mr. Franklin is als advocatenkantoor gespecialiseerd in het uitvoeren van nieuwheidsonderzoeken en kan u hier met raad en daad in bijstaan.