‘Vind ik leuk’-reclame of ook wel virale marketing genoemd is een marketing techniek die tracht bestaande sociale netwerken te benutten. Op die manier proberen ondernemingen de bekendheid van hun merk te vergroten of een product te promoten. Het is een doeltreffende manier om een groot publiek te bereiken met een beperkt budget. Bedoeling is dat het publiek wordt aangezet om zelf de pagina te delen met hun vrienden, of de pagina te ‘liken’ waardoor de ook bij hun vrienden zichtbaar is.
Is een dergelijke manier van reclame maken wel in overeenstemming met de wet?
Vooreerst is het belangrijk dat het publiek zélf de reclame doorstuurt en deelt en dat niet de reclamemaker daartoe het initiatief neemt. Op die manier kunnen de strenge regels die van toepassing zijn op verzending van reclame per elektronische post in principe omzeild worden.
Echter is het niet altijd duidelijk voor de personen die de pagina liken, dat deze ook effectief met hun vrienden zal gedeeld worden of in de newsfeed van hun vrienden zal verschijnen als reclame. Er is aldus op geen enkele manier toestemming verkregen. Daarenboven wordt reclame meestal onbewust met hun vrienden gedeeld. Wanneer het niet helemaal duidelijk is dat het bericht om reclame gaat begeeft de onderneming zich op glad ijs.
Daarom is het belangrijk dat het bericht duidelijk herkenbaar is als reclame. Ook moet de persoon voor wiens rekening zij geschiedt, duidelijk identificeerbaar zijn. Sowieso blijft virale marketing een manier van reclamevoeren die zich op de grens van het toelaatbare bevindt.
Mr. Franklin heeft een grote expertise in het begeleiden van start-ups en scale-ups als juridische en strategische partner. Meer weten over de juridische verplichtingen van een vennootschap? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Comentários