Bijzondere voorwaarden opmaken binnen IT-recht

Bijzondere voorwaarden opmaken binnen IT-recht

Bijzondere voorwaarden opmaken binnen IT-recht


Ook binnen het IT-recht (ICT-recht) worden contracten opgemaakt. Men spreekt dan over IT- of ICT-contracten. Voorbeelden van zulke contracten zijn overeenkomsten tot de ontwikkeling van software, SaaS-ontwikkelingsovereenkomsten of Service Level Agreements (SLA’s). Mr. Franklin legt je in dit artikel uit wat bijzondere voorwaarden zijn en waar je moet op letten.


Wat zijn bijzondere voorwaarden?


In tegenstelling tot algemene (contractuele) voorwaarden zijn bijzondere voorwaarden contractuele voorwaarden die op maat van de contractuele tegenpartij worden gemaakt. Deze tegenpartij kan bijvoorbeeld een klant, leverancier of medewerker zijn. De contractuele relatie wordt als het ware in detail bepaald.


Algemene voorwaarden of standaardbedingen worden vaak door ondernemingen gebruikt in contracten. Het gaat om bedingen die een onderneming op al zijn contractuele verhoudingen wenst toe te passen. Er wordt dus niets aangepast naargelang de specifieke klant. Denk bijvoorbeeld aan de algemene voorwaarden van Bol.com die je aanvaardt als je iets bij hen bestelt. Je onderhandelt immers ook niet individueel met Bol, maar bent één van hun vele klanten.


De bijzondere voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst. Indien bijzondere voorwaarden niet overeenstemmen met de algemene voorwaarden van het contract, wordt in de rechtspraak en rechtsleer doorgaans voorrang gegeven aan de bijzondere voorwaarden. Je zorgt er dan ook best voor dat deze bijzondere voorwaarden goed zijn opgesteld.


Inhoudelijk kunnen er in de bijzondere voorwaarden bijvoorbeeld afspraken worden gemaakt over aansprakelijkheid, toepasselijk recht, bijzondere specificaties van producten of diensten. Ook kan er in de overeenkomst bijvoorbeeld een forfaitaire schadevergoeding worden bepaald bij wanprestatie of niet-betaling.


ICT-contracten


Er zijn vele soorten ICT-contracten. Hieronder vind je de meest voorkomende ICT-contracten op een rijtje:


  • Een Service Level Agreement of kortweg SLA is een overeenkomst waarbij afspraken worden gemaakt over het niveau van de ICT-dienstverlening. Een SLA wordt meestal gebruikt als aanvulling, bijlage of juridisch kader bij andere contracten, zoals een SaaS-contract.


  • Een SaaS-contract is een overeenkomst die betrekking heeft op SaaS, wat staat voor Software as a Service. SaaS is een vorm van cloud computing. Hierbij wordt er software aangeboden in een cloud door een dienstverlener, in plaats van de software op een ouderwetse cd-rom te verkopen. Het voordeel van SaaS is dat degene die de software koopt deze niet zelf nog hoeft te installeren. De software blijft simpelweg in het beheer van de dienstverlener. Wil je meer weten over SaaS? Neem dan zeker eens een kijkje op deze pagina.


Meer informatie over andere ICT-contracten, IT-recht in het algemeen en wat Mr. Franklin voor jou kan betekenen vind je hier.


Bijzondere voorwaarden opmaken: doe een beroep op de experts van Mr. Franklin!


ICT-contracten


Eén van de specialisaties binnen ons kantoor is het ICT-recht. Bij het opstellen van ICT-contracten kan je dan ook op onze kennis en expertise rekenen. Aangezien deze contracten erg specifiek en technisch kunnen zijn en het algemeen verbintenissenrecht soms geen oplossing biedt, is het raadzaam een beroep te doen op een expert, zoals Mr. Franklin. Op die manier ben je zeker dat je een waterdicht contract sluit en vermijd je problemen in de toekomst.


Andere contracten


De gespecialiseerde advocaten van Mr. Franklin hebben naast hun specialisatie binnen het ICT-recht ook een elementaire en grondige kennis van het verbintenissen- of contractenrecht. Hierdoor staan zij jou ook graag bij in de opstelling van andere contracten dan ICT-contracten.


Algemene voorwaarden


Ook voor het opstellen van de algemene voorwaarden van contracten kan je bij ons terecht. Goede en waterdichte contractvoorwaarden zijn immers iets waar je beter niet op bespaart als je eventuele gerechtelijke procedures in de toekomst wilt vermijden. Goede afspraken maken immers goede vrienden. Wil je meer weten over algemene voorwaarden en wat Mr. Franklin voor jou kan betekenen? Lees dan hier verder.


Contacteer ons


Voor meer informatie omtrent onze diensten kan je ons steeds vrijblijvend contacteren.


Pieter Van Aerschot

+32 476 24 03 48

e-mail: pieter@misterfranklin.be