Voldoet je website al aan de nieuwe European Accessibility Act? 😱
- Olivier Sustronck
- 7 dagen geleden
- 5 minuten om te lezen
De European Accessibility Act (EEA) trad op 28 juni 2025 in werking. Op enkele beperkte uitzonderingen na, vallen nagenoeg alle ondernemingen met bijvoorbeeld een webshop of online verkoopplatform onder deze verplichtingen. Ontdek in wat volgt of jouw website hieraan moet voldoen, welke toegankelijkheidsregels er gelden en hoe je hieraan voldoet.

Wat betekent de European Accessibility Act voor jouw website?
Op 28 juni 2025 werd de European Accessibility Act (officieel Richtlijn (EU) 2019/882) van toepassing in alle EU-lidstaten. In ons land werd die omgezet door verschillende wetten en decreten, naargelang de federale of gemeenschapsbevoegdheden. Onder meer het Wetboek van Economisch Recht en de Wet Elektronische Communicatie werden aangepast. Ook de FOD Economie publiceerde vorige week haar Guidelines voor Toegankelijke e-handeldiensten.
In zijn geheel vormt de richtlijn en diens nationale omzetting een wetgevend kader met als doel dat het voor alle consumenten mogelijk moet zijn om op zelfstandige wijze weloverwogen beslissingen te nemen over elektronisch gesloten overeenkomsten. Dit betekent dat ook consumenten met een beperking eenvoudig gebruik moeten kunnen maken van websites of apps om overeenkomsten op afstand te kunnen sluiten. Denk bijvoorbeeld aan slechtzienden, slechthorenden, mensen met motorische of cognitieve beperkingen. De informatie moet voor ie-de-reen begrijpelijk zijn. Websites, apps, betaalterminals en for the record zelfs e-books vallen eronder en dienen dus toegankelijk te zijn (zie bijvoorbeeld artikel 2 van de EAA).
Wat houdt dat precies in? Geldt dat ook voor jouw website? Hoe voldoe je dan aan die regels? In dit artikel krijg je een helder juridisch overzicht van wat er verandert en hoe je je als onderneming moet voorbereiden.
Wie valt onder de regels?
De EAA is van toepassing op alle marktdeelnemers die producten in de handel brengen of op de markt aanbieden en diensten verlenen in de EU. Daaronder vallen dus ondernemingen die producten en/of diensten verkopen, maar ook dokters, advocaten en makelaars worden hieronder gekwalificeerd. Al die dienstverleners die e-handeldiensten aanbieden aan consumenten komen in aanmerking.
E-handeldiensten zijn diensten die worden verleend (i) op afstand, (ii) via websites en diensten op basis van mobiele apparaten, (iii) langs elektronische weg, (iv) op individueel verzoek van een consument en (v) met oog op het sluiten van een consumentenovereenkomst. Heb je een webshop waar je producten of diensten worden aangeboden, dan moet je naar alle waarschijnlijkheid hieraan voldoen.
Deze verplichtingen gelden echter (nog) niet als je beschouwd wordt als een micro-onderneming. Dat zijn ondernemingen met minder dan 10 werknemers en een jaaromzet of een jaarlijks balanstotaal van ten hoogste 2 miljoen EUR (zie artikel 3(23) van de EAA). Die zijn op vandaag vrijgesteld, maar doen er toch goed aan om nu al stilletjes aan werk te maken van digitale toegankelijkheid.
Â
Waaraan moet jouw website aan voldoen?

De kernverplichting is dat je website toegankelijk moet zijn volgens de internationaal erkende WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines) op niveau AA. De inhoud van deze richtlijnen valt te koppelen aan vier kernprincipes. Hieronder wordt die niet-exhaustieve koppeling gemaakt (voor meer informatie: zie bijlage I van de EAA):
1. Waarneembaarheid
Tekst moet voldoende contrast hebben;
Beelden moeten alternatieve beschrijvingen (alt-tekst) bevatten;
Video’s moeten ondertiteld zijn.
Â
2. Bedienbaarheid
Navigatie moet mogelijk zijn via toetsenbord;
Geen functies die alleen via muis of touchscreen werken;
Formulieren moeten logisch en sequentieel zijn opgebouwd.
Â
3. Begrijpelijkheid
Eenvoudig taalgebruik, geen al te juridisch of technisch jargon;
Duidelijke foutmeldingen bij formulieren;
Voorspelbare navigatie en lay-out.
Â
4. Robuustheid
De website moet compatibel zijn met schermlezers en andere ondersteunende technologieën.
Â
Daarnaast moet je website ook een conformiteitsverklaring publiceren met informatie over de toegankelijkheidsstatus, eventuele uitzonderingen en een contactmogelijkheid voor gebruikers met klachten. Dit kan opgenomen worden in de algemene voorwaarden of in een toegankelijkheidsverklaring. De Belgische overheid heeft hiervoor een handige tooluitgebracht: hierin moet u een aantal gegevens invullen, en op deze manier wordt er een (standaard) conformiteitsverklaring aangemaakt.
Wanneer moet je voldoen als je onder het toepassingsgebied valt?
Zoals hierboven reeds vermeld, treden de regels in werking vanaf 28 juni 2025.
Bestaande websites mogen tot 28 juni 2030 blijven functioneren zoals ze zijn, tenzij ze tussentijds grondig worden aangepast. Bij een grondige aanpassing moet er dus ook voldaan worden aan de toegankelijkheidsverplichtingen.
Nieuwe websites moeten onmiddellijk aan de vereisten voldoen.
Â
Is dit echt allemaal verplicht?
Ja, normaal en gelukkig wel. Echter voorziet de richtlijn in twee uitzonderlijke gevallen: 1) als je product of dienst daardoor wezenlijk zou veranderen of 2) als het een buitensporige belasting zou zijn voor jouw bedrijf. De uitzonderingen zijn beperkt te interpreteren: enkel de diensten waarvoor dit geldt, vallen onder de uitzondering. Alle andere diensten die je aanbiedt, zullen bijgevolg wel moeten voldoen aan de toegankelijkheidsvereisten.
Het is aan jou als dienstverlener om aan te tonen dat jouw dienst(en) onder een van de uitzonderingen vallen. Er dient hiervoor ter verantwoording een schriftelijke beoordeling opgemaakt te worden, vóór het toepassen van de uitzondering. Deze beoordeling heeft een geldigheid van maximaal 5 jaar. Als dienstverlener moet je jouw voornemen om en de beoordeling van de toepasselijkheid van een uitzondering bezorgen aan de Economische Inspectie. Er valt af te wachten hoe streng men dit zal toetsen.
Wat als je niet in orde bent?
Elke lidstaat wijst toezichthoudende autoriteiten aan die handhaven. Voor België is de Economische Inspectie de bevoegde toezichthoudende autoriteit.
Wanneer de Economische Inspectie een inbreuk op de wetgeving vaststelt, kan zij ervoor kiezen een waarschuwing te geven, of meteen een proces-verbaal op te maken. Wanneer een proces-verbaal door het parket wordt opgevolgd, kan dit aanleiding geven tot een transactie of administratieve geldboete die kan oplopen tot 80.000 euro of maximum 4% van jouw jaaromzet als dienstverlener. Let op, want bij herhaling kan het bedrag zelfs worden verhoogd tot 150.000 euro of 6% van jouw jaaromzet.
Waarom je beter nu al actie onderneemt
Zelfs als jouw website (nog) niet onder het toepassingsgebied valt, zijn er goede redenen om toegankelijkheid ernstig te nemen:
Zo’n 25% van de EU-bevolking heeft een beperking (Eurostat).
Toegankelijke websites presteren vaak beter qua SEO (zoekmachineoptimalisatie) en verschijnen dus sneller voor mensen die naar je product of dienst op zoek zijn.
Klanttevredenheid stijgt door inclusieve digitale ervaringen.
Door nu al werk te maken van digitale toegankelijkheid, vermijd je juridische risico’s en bouw je aan een sterkere online reputatie.
Klaar voor compliance?
De EAA is in werking en moet door de betreffende ondernemingen nageleefd worden. Een toegankelijke website is geen luxe, maar een juridische vereiste. Wil je hierover meer informatie of heb je vragen over hoe je jouw website in overeenstemming brengt met deze regelgeving? Neem dan gerust contact op met Mr. Franklin. Als advocatenkantoor met expertise in gegevensbescherming (GDPR), IT-recht en intellectuele eigendom, begeleiden wij u graag bij de verdere naleving van deze regelgeving.